Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Specialpædagogisk kvalitet

På Hedevang er den anvendte specialpædagogik et løbende fokusområde. I planlægningen, udførelse og evaluering af undervisningen anvendes nedenstående kvalitetskriterier for den specialpædagogiske indsats:

Hedevang leverer et tilbud med høj kvalitet, når følgende kvalitetskriterier i høj grad (og/eller i størstedelen af tiden) er gældende for undervisningen og forberedelsen af den:

 

UNDERVISNING

INDFØR STRUKTUR OG FORUDSIGELIGHED

Der er en struktur og forudsigelighed i klasseundervisningen, der passer til elevernes individuelle SPK-mål

 

BRUG SPECIALPÆDAGOGISKE TILTAG

Der anvendes specialpædagogiske tiltag – herunder visualisering

 

DIFFERENTIER UNDERVISNINGEN

Der foretages læringsdifferentiering

 

ØV SOCIALE FÆRDIGHEDER EN GANG OM UGEN

Hver klasse anvender ét modul om ugen (fagtime eller udedag), hvor der vil være særligt fokus på træning af sociale færdigheder

 

FORBEREDELSE

TAL OM SPK

På møder vægtes drøftelser af SPK-mål og -midler lige så højt som det skolefaglige, når der vælges materialer og metoder

 

BRUG DAGSORDEN MED SPK-PUNKTER

På møder følges en dagsorden, som tilskynder til SPK-drøftelser og ‑aftaler

 

MODTAG FEEDBACK FRA LEDELSEN

Teams modtager systematisk feedback af ledelsen

 

MODTAG KURSER OG SUPERVISION

Der tilbydes kurser og supervision, der gør personalet bedre i stand til at varetage specialpædagogik i praksis

 

I evalueringen af kvalitetskriterierne anvendes følgende skala:

0 I ingen grad (aldrig)        

1 I meget let grad (det sker af og til)

2 I nogen grad (i halvdelen af tiden)       

3 I høj grad   (i størstedelen af tiden)    

4 I meget høj grad (altid)