På Hedevang er den anvendte specialpædagogik et løbende fokusområde. I planlægningen, udførelse og evaluering af undervisningen anvendes nedenstående kvalitetskriterier for den specialpædagogiske indsats:
Hedevang leverer et tilbud med høj kvalitet, når følgende kvalitetskriterier i høj grad (og/eller i størstedelen af tiden) er gældende for undervisningen og forberedelsen af den:
UNDERVISNING
INDFØR STRUKTUR OG FORUDSIGELIGHED
Der er en struktur og forudsigelighed i klasseundervisningen, der passer til elevernes individuelle SPK-mål
BRUG SPECIALPÆDAGOGISKE TILTAG
Der anvendes specialpædagogiske tiltag – herunder visualisering
DIFFERENTIER UNDERVISNINGEN
Der foretages læringsdifferentiering
ØV SOCIALE FÆRDIGHEDER EN GANG OM UGEN
Hver klasse anvender ét modul om ugen (fagtime eller udedag), hvor der vil være særligt fokus på træning af sociale færdigheder
FORBEREDELSE
TAL OM SPK
På møder vægtes drøftelser af SPK-mål og -midler lige så højt som det skolefaglige, når der vælges materialer og metoder
BRUG DAGSORDEN MED SPK-PUNKTER
På møder følges en dagsorden, som tilskynder til SPK-drøftelser og ‑aftaler
MODTAG FEEDBACK FRA LEDELSEN
Teams modtager systematisk feedback af ledelsen
MODTAG KURSER OG SUPERVISION
Der tilbydes kurser og supervision, der gør personalet bedre i stand til at varetage specialpædagogik i praksis
I evalueringen af kvalitetskriterierne anvendes følgende skala:
0 I ingen grad (aldrig)
1 I meget let grad (det sker af og til)
2 I nogen grad (i halvdelen af tiden)
3 I høj grad (i størstedelen af tiden)
4 I meget høj grad (altid)