Fjordskolen Hedevang er en specialskole primært for elever med diagnoserne ADHD og ASF.
Formål
Undervisningen skal gennem hele skoleforløbet fremme elevernes:
- Lyst til at lytte, kommunikere, læse, og skrive
- Gode læsevaner
- Hensigtsmæssige læse-, skrive- og forståelsesstrategier
- Funktionelle læse-, skrive- og forståelsesfærdigheder
God undervisning i læsning og skrivning bygger på indsigt og indsats:
- Indsigt i læse-, skrive- og forståelsesudvikling ud fra den nyeste forskning på området, således at hver enkelt elev kan blive undervist ud fra elevens niveau og potentialer.
- Læsning og skrivning kræver en kontinuerlig og målrettet indsats i både skolen og hjemmet.
Indhold
Læselyst og læsevaner:
Lærerne planlægger i samarbejde med forældrene, hvorledes elevernes læselyst og gode læsevaner i skolen såvel som i hjemmet fremmes på bedst mulig vis.
Læsebånd:
I indskolingen og på mellemtrinnet er der et dagligt læsebånd af minimum 20 minutters varighed. Læsebåndet skal tilpasses den enkelte elev, med særlig fokus på enten afkodningsstrategier, læseforståelse, genrebevidsthed og litteratursamtale. Læsebåndet tilstræbes at være en del af alle fag.
I indskolingen tages udgangspunkt i læsebogssystemet “Kom og læs”.
Som supplement til den almindelige undervisning er der i løbet af mellemtrinnet indlagt to perioder á ca. 14 lektioner med ordforståelse på læsekurset “Tag ordet med dig”.
Testning:
De fleste elever deltager i de ”Nationale overgangstest” i dansk i 2., 3., 4., 6. og 8. klasse. I 7. klasse drøftes relevansen af at screene eleverne for mulig ordblindhed med testen: ”Find det, der lyder som et ord”
Elever i 0. klasse får vurderet deres læse- og sprogforståelsesparathed med testen ”Tidlig sprogvurdering” i begyndelsen af skoleåret. Ordblinde-risikotesten for 1. klasse tages i slutningen af skoleåret.
På baggrund af resultaterne i disse tests vejledes klassens lærere i tiltag, der fremmer den skriftsproglige udvikling.
Er der noget i testresultaterne, der peger i retning af sensoriske eller talemæssige problematikker, kan fysioterapeut eller talepædagog kontaktes i forhold til yderligere udredning og eventuelle indsatser på disse områder.
Gennem hele skoletiden følges elevernes progression i læsning med andre relevante tests i forhold til de videns- og færdighedsmål, der knytter sig til de enkelte klassetrin eller den enkelte elevs formodede niveau på testtidspunktet. Testene udføres af dansklæreren og/eller læsevejlederen i forbindelse med den almindelige danskundervisning. Der testes i bogstavkendskab, stavning, ord- og sætningslæsning, læsehastighed og læseforståelse. Disse tests danner yderligere grundlag for forslag til indsatsområder for den enkelte elev.
Individuel testning:
I konkrete tilfælde, hvor der opstår mistanke om betydelige sammensatte skriftsproglige vanskeligheder hos en elev, udfører læsevejlederen yderligere individuelle testninger, der har til formål at identificere omfanget af den skriftsproglige vanskelighed. Det sker sædvanligvis, hvis elevens resultater i de ovenfor nævnte tests peger i den retning.
Forældre og lærere, der i den mellemliggende tid får mistanke om, at eleven måske har andre skriftsproglige vanskeligheder som bør undersøges nærmere, kan kontakte læsevejlederen for yderligere testning og afklaring.
Testene er individuelle, dvs. at eleverne for det meste vil blive testet alene. I tilfælde af at der er elever, som har det så svært, at en test synes umulig at foretage, vil læreren og læsevejlederen blive enige om, hvordan elevens læsekompetence kan synliggøres på anden vis over for forældrene.
Der udarbejdes en skriftlig handleplan for den elev, der er blevet individuelt testet af læsevejlederen. Handleplanen udarbejdes i samarbejde med elevens lærer. Det er lærerens ansvar at videreformidle handleplanen til forældrene og implementere handleplanen i den daglige undervisning. Det er også læreren, der sørger for, at datoen for evalueringen af handleplanen overholdes.
Læsekonferencer:
Læsevejlederen og hver dansklærer afholder to årlige møder om læsning med udgangspunkt i elevernes testresultater og undervisningsmålene for trinnene. Møderne afholdes efterår og forår. Læsevejlederen tager initiativet til afholdelse af møderne.
Individuel vejledning. Læsevejlederen står til rådighed for individuel vejledning af lærerne i hverdagen.
Hjælpemidler: Undervisningen af elever i skriftsproglige vanskeligheder integrerer primært følgende digitale LST i undervisningen: IntoWords og Nota.
Skolen sørger for LST til de elever, der har behov for det.
Skolen sørger for, at personalet kender funktionerne i LST og kan undervise eleverne i anvendelsen af den.
For elever med skriftsproglige udfordringer skal undervisningsmaterialerne i videst muligt omfang præsenteres i en form, der kan tilgås med LST.
Læseløft: Elever i store skriftsproglige vanskeligheder tilbydes særlige intensive læseløft-forløb. Omfanget og indholdet af disse forløb tilpasses den enkelte elevs behov i tæt samarbejde med forældrene. Forløbene kan variere i længde og timerne tages fra den øvrige undervisning.
Undervisningen varetages af skolens læsevejleder.
Viden om skriftsprogsudvikling. Læsevejlederen sikrer, at skolens lærere får viden om og adgang til den nyeste forskningsbaserede viden inden for børns skriftsproglige udvikling og videreformidler de nyeste undervisningsmetoder og materialer til brug i den daglige undervisning.